Битката за София - уравнение с все повече неизвестни

1

Днес станаха ясни резултатите от социологическо проучване, поръчано от OFFNews на “Маркет линкс” за нагласите на столичани.

Нека припомним - “Маркет линкс” е агенция, основана и свързвана и до днес с бившия вътрешен министър, шеф на кабинета “Борисов” и настоящ посланик в Израел - Румяна Бъчварова.

Елементарният прочит на фактите би трябвало да вдигне червен флаг за това, че е възможно проучванията на точно тези социолози да се правят в полза на управляващите. Въпреки това, агенцията показа още в началото на годината какви са подводните камъни пред ГЕРБ.

Най-впечатляващото от настоящото им изследване обаче е фактът, че хипотетична кандидатура на Мая Манолова би била Йорданка Фандъкова с 5% на първи тур. С други думи - запитаните казват “Фандъкова, благодарим за постигнатото, но е време за промяна”.

Според проучването, Манолова е политикът с най-голямо одобрение, докато при Фандъкова неодобрението е по-голямо, макар и само с процент. Сумарно 68% биха предпочели непартиен кандидат.

Това се случва на фона на единствената останала интрига в разгара на лятото - кои ще се кандидатират за кмет на столицата.

Омбудсманът Мая Манолова твърди, че още не е взела решение, а любимият спорт на журналистите се оказа опитът да изкопчат информация дали е размислила и каква е позицията й. Любопитното е, че и Йорданка Фандъкова обяснява същото - тя още не е взела решение, но ако вземела - щяла да играе “на чисто”, с освежен екип.

Какво значи това? Фандъкова признава за “бъгове” в управлението на Общината? Не е доволна от работата на СОС, доминиран от ГЕРБ? И друго - инструмент или воля е липсвал, за да “освежи” екипа си в движение?

Изказването й е наистина странно. То не отговаря на важните въпроси, а повдига нови. Междувременно, след скандалните ремонти на “Графа”, ул. “Иван Вазов”, “Кристал” и други знакови точки в центъра, ремонтът на пространството около “Александър Невски” така и не стартира по предварителния план.

Всичко това, плюс още куп нерешени проблеми, вероятно обяснява резултатите от проучването на “Маркет линкс”. Не става ясно обаче какъв би бил ходът на ГЕРБ, ако Фандъкова не се кандидатира?

Мълчанието на основните лагери преди битката за София е оправдано единствено от страна на Мая Манолова. Ако тя наистина “бъде ядосана” и се впусне в надпреварата за кметския стол - тf има интерес да не обявява още кандидатурата си. В момента присъдружните медии не спират да изливат помия по нея или в най-добрия случай - да припомнят нейни грешки в миналото. Целта е ясна - опит да я изгорят. Видно от социологическите данни обаче - това явно не работи.

Осветляването на евентуална кандидатура на Манолова обаче ще пречи на работата й като омбудсман. Всяка нейна проява или действие ще се разглежда като предизборна кампания. Затова и тя (ако, разбира се, участва в изборите) ще каже в последния възможен момент.

Защо обаче мълчи Фандъкова? Нали е от емблематичните, успешни лица на ГЕРБ? Не е ли логично още отсега да обяви кандидатурата си, за да защити работата на екипа си и да надгради постигнатото?

Къде е ВМРО? Къде е “Демократична България”? Последните май нямат достатъчно сили едновременно да организират протести срещу избора на нов главен прокурор и кампания за местни избори.

Най-важният въпрос към всички (без Манолова) - не е ли крайно време да започне разговорът за бъдещето на столицата?

До момента има един единствен кандидат и една формация, която обяви участието си - “Спаси София”. Не коментираме програмата и идеите, които представят публично. Но поне излязоха честно и навреме.

Оказва се, обаче, че в тактическото надлъгване между партиите, губят гражданите. И сигурно ще се нагледаме на поредната кампания, в която ще се фокусираме върху центъра и проблемите в него. Големите квартали сигурно отново ще останат настрана. Камо ли някой да подходи стратегически, отвъд “ще асфалтираме и кварталните улици”. Защото проблемите на София стават все по-различни, а партийци и умнокрасиви любители на “градската култура” пропускат много важни моменти. Като например този, че не само трябва да се асфалтират малките улички в кварталите, но и да се осигурят паркоместа около тях, тъй като за последните години автомобилите в столицата са се увеличили неколкократно. Или този, че дори наличието на метро не сваля трафика и в пиковите часове София е трудна за прекосяване.

Ето това стои зад резултатите в изследването на “Маркет линкс”. Софиянци не са глупави и знаят, че в последното десетилетие е направено много за столицата. Но градът се разрастна и проблемите се промениха. Новите предизвикателства не се преодоляват, а гафове като “Графа” са само черешката на тортата.

И нека си говорим честно - след всичко това, ако Мая Манолова се кандидатира, то наистина ще бъде единственият кандидат с шанс да промени статуквото. Липсата на кандидат от традиционната десница по-скоро говори за нейната немощ, а кандидатура на Манолова би припомнила резултатите от “Младост” и би показала, че София не е толкова “синя”, колкото е била преди десетилетие. Най-малкото заради вътрешната миграция.

Въпросът тук обаче не е само кой ще бъде кмет, но и кой ще влезе в общинския съвет. Желанието за промяна, регистрирано от социолозите, вероятно ще доведе до сериозно разместване на пластовете и в този изборен орган. 

Въпросите пред местния вот в София се увеличават. Отговорите, които търсим на преди старта на кампанията обаче едва ли са отговорите, които гражданите всъщност търсят. А основните претенденти имат все по-малко време, за да стигнат до сърцата и умовете на софиянци…

За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.

Най-нови Най-четени Най-коментирани