Нежеланата поща и нейното влияние

06:20, 15 авг 23 / Защо ни е важно Шрифт:
Вангелия Чорбаджийска

На 12 август се проведе последната пресконференция от демонстрационния проект ,,Без нежелана поща, моля!“, по време на която бяха представени крайните резултати от проучването. Инициативата е финансирана от ОПОС и е заимствана от град Барселона, като подобни проекти са реализирани успешно в Париж и други големи европейски градове.

Целите на организаторите от сдружение ,,Коалиция Природа България“ са две: да се предотврати образуването на 10 тона отпадъци от рекламни брошури и да бъде получена задълбочена информация за вида и начините на разпространение на нежеланата поща.

В рамките на проекта над 2000 домакинства от шест града (София, Пловдив, Варна, Бургас, Плевен и Русе) поставят стикери с надпис ,,Без нежелана поща, моля!“ върху пощенските си кутии, а 400 от тях се включват в редовното измерване на количеството рекламни брошури, които попадат при тях. Проведени са и седем социологически проучвания.

Какво установява инициативата?

Източник: Коалиция Природа България

Средното количество на нежелана поща на домакинство за шестте града, включени в проучването, възлиза на 1050 гр. на месец. То е най-високо за столицата (1120 гр.) и най-ниско за град Плевен (885гр.).

Проучването показва, че обикновено 100% от нежеланата поща е с търговски характер. Това се променя в периодите на предизборна кампания, когато агитационните материали увеличават значително количеството на получените брошури.

Изследването показва също, че основният дял от нежеланата поща се дължи на търговци на хранителни стоки – около 78,50% от цялото количество. Забелязва се висока концентрация на нежелана поща в малък брой източници – близо 50% от теглото на всички листовки произлизат от едва три търговски вериги за хранителни стоки.

Голямата концентрация на нежелана поща в тези търговски вериги се дължи на следните фактори: често издаване на търговска брошура (всяка седмица), голям обем на брошурата (повече страници означават по-голямо тегло) и национално покритие (брошурите им се разпространяват в цялата страна).

Изводи от социологическите проучвания

Източник: Коалиция Природа България

  • Над 90% от респондентите са на мнение, че рекламните брошури не са носители на полезна информация, а 83% ги смятат за ненужен разход на ресурси;
  • Повечето рекламни брошури се изхвърлят още преди да бъдат разгледани;
  • Нежеланата поща влошава значително чистотата в етажните собствености;
  • Няма изградена система за изхвърляне на ненужните рекламни брошури;
  • Нежеланата поща се събира разделно, но не се изхвърля разделно;
  • Едва 5,9% от респондентите желаят да получават рекламни брошури;
  • Количеството рекламни брошури в пощенските кутии значително се е увеличило в сравнение след първите проучвания, проведени през 2018г.

Какво е влиянието на рекламните брошури върху околната среда?

В българските градове има повече от 2,5 млн. жилища. Ако всеки месец се пускат по 1 кг брошури, това означава, че всяка година в тях влизат около 30 000 тона хартия. И ако приемем, че от едно дърво се правят 100 кг хартия, следва, че за листовките в пощенските ни кутии всяка година се отсичат повече от 300 000 дървета. Като към всичко това се прибави и вредното въздействие от транспорта, липсата на рециклиране и нуждата от депониране, отпечатъкът върху природата става наистина голям.

Какво можем да направим?

Значими, видими и бързи резултати могат да бъдат постигнати само, ако се предприемат действия за ограничаване на разпространението на  нежелана поща от самия източник на нейното образуване – търговците на дребно.

Данните от проучването показват, че нежеланата поща може да бъде намалена с цели 50%, ако бъде изпълнено дори само едно от долните 3 условия:

  • Ако всички търговци на дребно увеличат двойно периода на разпространение на рекламните си материали, т.е. тези, които разпространяват брошурите си ежеседмично, започват да го правят на период от две седмици, а тези, които ги разпространяват всеки месец, започват да го правят веднъж на два месеца.
  • Ако търговците намалят наполовина големината на соята брошура.
  • Ако трите най-големи източника на нежелана поща се откажат от разпространението на брошури в пощенските кутии и се насочат към други, по-ефективни методи за реклама.

Държавна политика

Източник: Коалиция Природа България

Държавната политика за ограничаването на нежелана поща може да бъде базирана на стимули или санкции.

Примери за държавна политика, базирана на стимули:

  • Стартиране на програми за финансиране на друг вид маркетингова дейност на търговците на дребно (например онлайн кампании), в случай на отказ от разпространение на брошури по пощенските кутии;
  • Финансиране на масирани кампании за поставяне на стикери по пощенските кутии, които да обозначават, че съответното домакинство не желае да получава рекламни материали;
  • Финансиране на кампании за монтирането на поставки за листовки във или извън входовете на етажните собствености. Тук изключително полезни могат да бъдат фирмите, които се занимават с управление на етажната собственост;
  • Финансиране на изграждането на стелажи за рекламни материали на оживени обществени места и край спирките на градския транспорт.

Примери за рестриктивни мерки:

  • Въвеждане на високи еко такси върху разпространението на листовки, което да направи дейността значително по-непривлекателна за търговците;
  • Забрана за разпространение на непоискана поща и определяне на публични места, където търговците да могат да разпространяват брошурите си, чрез поставянето им в поставки или стелажи в търговски обекти, на спирки на градския транспорт и т.н.
  • Прилагането на горната мярка следва да бъде комбинирано с налагането на глоби за разпространението на брошури на нерегламентирани места и за нея да важат същите правила, които са в сила при лепенето на плакати и афиши.

В заключение, за да бъде успешна, държавната политика по ограничаване на нежеланата поща следва да бъде провеждана съвместно с общинските администрации и да бъде добре комуникирана с обществото и всички заинтересовани страни.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама