„Спаси София“ откри 10 причини билетите да не поскъпват

21:32, 31 мар 16 25 609 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini
Гражданско сдружение „Спаси София“ изброява 10 причини билетите за градския транспорт в столицата да не поскъпват. Преди дни от Центъра за градска мобилност (ЦГМ) излязоха с предложение за увеличаване цената на билета в София на 1.60 лв.

Според активистите покачването на цената на билета с цели 60% е необосновано, нелогично и контрапродуктивно за софиянци.

София Topnovini.bg публикува позицията на организацията без редакторска намеса:

1. Не се предлага никакво подобрение на услугата срещу увеличението на цената от цели 60%.

Гражданите се умориха почти 10 години да чакат интегрираната билетна система за електронно таксуване. Междувременно всеки, който не ползва карта, трябва да плаща за всяко прекачване. Почасови билети, позволяващи неограничено прекачване, има отдавна в почти всички европейски столици, включително Белград и Скопие, докато в София то все още се санкционира. Увеличаването на цената на единичния билет задължително трябва да се случи след въвеждането на удобен за всички почасов билет.

2. Увеличението идва във възможно най-неподходящия момент

Цените на бензина са ниски, а голям брой възлови кръстовища са затворени заради строителството на метрото. Сега е моментът за кампания за сваляне на колкото се може повече хора от личните автомобили и качването им в градския транспорт, за да се избегнат задръстванията в целия град. А покачването на цената на билета ще доведе до обратното – отлив на пътници.

3. Значителна част от градския транспорт в София е бавен, занемарен и неадекватен

По-голямата част от подвижния състав все още е стар и неудобен, трамвайните трасета са опасни и неподдържани, пътниците са принудени да чакат дълго, често на необазопасени спирки без навеси, а броят на линиите непрекъснато намалява. Само 20 трамвая от над 270 са нови, а от близо 700 автобуса, все още твърде малка част са нови.

4. Първо осезаеми подобрения на градския транспорт и чак след това увеличение

Покачването би било оправдано едва, след като хората почувстват продължителни подобрения и започнат да си връщат доверието в градския транспорт. Общината няма право да поставя гражданите пътуващи които не ползват градския транспорт ежедневно пред неприемливи варианти: да си купуват карта, която не им е изгодна, или да пътуват с личен автомобил, или такси. В такъв случай не би трябвало да е изненада, когато това увеличение предизвика пореден отлив на пътници.

5. 60% от пътуващите ползват карти, а останалите 40%?

Кметът на най-замърсената и хаотична столица на Европа трябва да направи всичко по силите си да привлече колкото се може повече пътуващи, особено онези, които не ползват градския транспорт ежедневно. С предложеното увеличаване на цената с 60% Общината реално изгонва цели категории пътуващи от системата и ги принуждава да ползват автомобили, в резултат на което ще дишаме още по-замърсен въздух, а градските пространства ще останат все така окупирани от хиляди автомобили.

6. Инвестициите в транспорта са почти изцяло финансирани с безвъзмездни средства от Европейския съюз.

Всеки може да поръча нов подвижен състав от някой европейски производител с подарените от Европа пари, но Общината не направи нищо да подобри ефективността на линиите: автобусите, тролейбусите и трамваите нито се движат по-бързо, нито са по-начесто.

7. ЦГМ се е доказал като безотговорен и незаинтересован стопанин.

ЦГМ не може ефективно да контролира гратисчиите и да събира наложените глоби. Също така неговите “експерти” не представиха икономическия анализ, на който се основава предложеното поскъпване. Гражданите имат право да знаят какви са аргументите в този анализ. На кои експерти да вярват? На същите онези, които “заради грешка” щяха да подарят милиони левове общински пари на частния превозвач Карат-С ли?

8. Липсва дългосрочна стратегия за актуализация, приоритизация и ускорение на градския транспорт.

За поредна година не е направено нищо за автономизация на трамваите, създаване на нови БУС ленти, нови трамвайни и тролейбусни трасета и други инвестиции, които да оправдаят такова рязко поскъпване на билета. Липсва и дългосрочен план за актуализация и развитие на маршрутната схема на градския транспорт, която да отразява настоящите нужди на пътуващите, метрото не е интегрирано с наземния транспорт, а обещаните 10 квартални довозващи до него линии бяха удобно забравени.

9. Липсва интегрираност и разнообразие на превозните документи.

Билетната система на метрото и тази на наземния транспорт не са интегрирани. Освен почасов билет все още няма карти за две наземни линии, две наземни линии и метро, семейните и фирмените абонаментни планове са на практика непознати на потребителите и т.н.

10. Новите карти не предлагат добра алтернатива за столичани.

Две от трите нови карти предложени от ЦГМ (туристическа и седмична) са направени по-скоро за нуждите на туристите и гостите на София и не вършат работа на столичани, които ще плащат по-високата цена на билета. При липса на алтернативи, които адекватно да покриват нуждите на различните групи пътуващи, санкционирането на онези които ползват билети е недопустимо и лишено от логика.

Поради гореизбореното, призоваваме г-жа Йорданка Фандъкова най-накрая да освободи от длъжност доказалия се като безидеен, неспособен и безотговорен транспортен екип в Общината и да го замести с хора, които не само ползват градския транспорт редовно, но и го разбират като система и потребност за града, призовават от „Спаси София“.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама