Файненшъл Таймс: Индустрията с компоненти за автомобили набира скорост в България, концентрацията на инвестиции е в „Тракия икономическа зона“

15:55, 30 ное 16 / Общество Сподели в: 25 86 Topnovini Автор: Topnovini
1
Индустрията с компоненти за автомобили се превърна в една от движещите сили на българската икономика, но при все мощният растеж, правителството все още е в очакване на силен чуждестранен производител на автомобили да установи у нас свой завод за сглобяване. Това пише във вчерашния си брой в специален обзор „Investing in Bulgaria“ водещият световен бизнес ежедневник Файненшъл Таймс. Кореспондентите за България Теодор Троев и Ангел Петров правят анализ на развитието на тази индустрия. Ето какво пишат те:

Близо 100 предприятия в сектора са наели над 33 000 човека за производството на компоненти за повече от 20 марки като Peugeot, BMW и Mercedes, според Аутомотив Клъстер България /АКБ/, организация с нестопанска цел, която представлява компаниите в бранша. Броят на производителите на автомобилни компоненти се е удвоил от 2012 насам, тъй като чуждестранните компании са привлечени от ниските данъци в България, евтината работна ръка и стабилната валута — левът е фиксиран към еврото.

"Някои от българските производители на авто компоненти са локализирани в североизточната част на страната. Има още една концентрация на компании около Пловдив, вторият по големина град в България. Пловдив осигурява достъп до квалифицирани висшисти, завършили университети и технически училища в града, както и до индустриален център с инвестиционни стимули.

Пловдивската „Тракия икономическа зона“ /ТИЗ/ е привлякла 1.2 милиарда евро в инвестиции на зелено, от които около 500 млн. евро са в сферата на производството на авто компоненти, по думите на Пламен Панчев, председател на ТИЗ.

Базираният в Обединеното Кралство производител на пружини и телени форми William Hughes е сред първите участници в автомобилното производство в България с установен завод в ТИЗ, близо до Пловдив, през 2004 г. Последваха го и още компании, като базираната в Америка Sensata Technologies и канадската Magna Powertrain, чиито клиенти са BMW и General Motors.

“Само през последните 12 месеца 5 производители на автомобилни компоненти откриха предприятия в ТИЗ,” казва зам. кметът на Пловдив Стефан Стоянов. “Ние очакваме тази тенденция да продължи и да посрещнем европейски производител на автомобили.” През април Sensata, която вече има завод с над 2 000 работника в Ботевград, близо до София, отвори още един завод в ТИЗ, по този начин превръщайки България в своя трета по големина производствена база след Мексико и Китай. “Пловдив започва да се превръща във високотехнологичен производствен хъб и това трябва да бъде пример за останалата част от страната,” казва Томи Вер Елст, генерален мениджър на „Сенсата Технолоджис“ за България. Компанията е доставчик на сенсори и контролери за водещи автомобилни производители. Последните ходове привличат все повече инвеститори към производствения капацитет на автомобилната индустрия в България, но поне една българска компания реши да основе база в чужбина. Water Fuel Engineering към момента е компания, базирана в Обединеното Кралство, която ползва българско инжинерно ноу-хау за развитие и доставка на чисти технологии.

 
Сподели в:

За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.