Учени разкриха причината за необяснимата смърт на галактики

21:00, 14 сеп 18 / Любопитно 25 1257 Шрифт:

Международен екип от учени установи защо някои галактики умират без видима причина, т.е. звездообразуването в тях напълно се преустановява, съобщи "Лента", цитирана от БТА.

Астрономите стигнали до извода, че причината за това е, че звездният вятър, появил се вследствие на струпване на звезди, издухва цялото количество газ от галактиката.

Традиционно срещаната хипотеза гласи, че галактики могат да загубят необходимия за звездообразуването газ заради активното ядро, което отделя огромно количество енергия за "храненето" на свръхмасивна черна дупка.

Но през 2007 г. астрономи откриха галактики, в които не се раждат звезди, като при това нямало признаци за съществуване на активни ядра в тях.

Сега учените изследвали тези галактики с помощта на телескопа "Хъбъл" и констатирали, че те се отличават с огромна звездна плътност. Те са масивни колкото Млечния път, но цялата им маса е съсредоточена в област с диаметър около 1000 светлинни години.

Подобно плътно разположение на звезди създава мощен поток от  частици, които изхвърлят молекули на газа в междугалактичното пространство.

В резултат от галактиката е издухано цялото количество вещество, което е нужно за раждането на нови звезди.

Резултатите от изследването са публикувани в Astrophysical Journal.

Ключови думи