Адекватни ли са идеите за промяна на шофьорските изпити?

15:11, 14 окт 19 / Общество 25 1808
1

Кандидатите за шофьорска книжка да взимат изпита си на автомобил, различен от този, на който са се обучавали. Това предвижда проект на Министерството на транспорта за промяна в реда за провеждане на шофьорските изпити. Друго предложение е в шофьорските курсове да има по-малко часове по теория и повече по кормуване.

По темата ТОПНОВИНИ потърси за коментар председателя на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи Владимир Тодоров и автомобилния състезател Крум Дончев.

Нови правила за шофьорските курсове: Изпитът да не е на колата, на която си се учил

Нов автомобил в деня на изпита

Сред новите предложения е държавата да купи сто автомобила, които ще оборудва с видеокамера и компютър, и те да бъдат използвани само за изпита за шофьорска книжка.

Според Владимир Тодоров идеята не е добре осмислена и такава практика в ЕС не съществува. По думите му не е възможно младият кандидат-шофьор да кормува 30 часа на един автомобил, а да бъде преместен на друг в деня на изпита, когато напрежението е високо. „Всеки, който има книжка, знае, че дори и да имаш голям опит, когато седнеш на друг автомобил – различен от този, които си свикнал да управляваш, ти трябва известен период, за да свикнеш с него – с габаритите, с устройството, с разположението на уредите, с двигателя, със спирачките. Даже и шофьорите, които карат десетки години, винаги имат притеснения, сядайки на нов автомобил. Така че тази идея е неработеща и не трябва да се реализира“, заяви Тодоров. Според него това е опасно и за самите курсисти, защото ще бъдат подложени на невероятен стрес и ще бъдат близо 100% скъсани.

Крум Дончев също намира промените за нелогични. „С тях се иска да се докажат обективните умения на младите шофьори, но доколко това ще бъде наистина така, не е ясно. Защото на един човек, който се е учил и се е адаптирал към един автомобил, не е добре да му бъде предоставен друг за изпит. Трябва да отчетем, че кандидат-шофьорът не е достатъчно опитен и по-трудно би се адаптирал към ново превозно средство особено на самия изпит“, коментира той.

Задържаха 19-годишния неправоспособен шофьор след тежката катастрофа Пловдив

Инструктурът да не присъства на изпита

Една от спорните мерки е по време на изпита инструкторът да не присъства в автомобила.

Според Владимир Тодоров именно инструктурът е връзката между изпитващия и изпитвания. Той даде пример с Америка, където кандидат-шофьорът до последно не знае кой ще го изпитва. “Най-добре е да се преустанови практиката изпитващите да бъдат взимани от „Автомобилна администрация“ от фирмите – т.е. те сами трябва да отиват до фирмите в деня на изпита, и не трябва да има комуникация с инструктурите. Защото има едни 15-20 минути, в които инструктурите си говорят с изпитващите и това трябва да се прекрати“, заяви Тодоров.

Според Крум Дончев премахването на инструктурите от автомобилите по време на изпит е обвинение, че те са отговорните за корупцията при даването на шофьорските книжки. „Не виждам логика в това предложение. Обвиняваме ли инструктурите в корупция или не? Вярваме ли, че от ДАИ могат да бъдат безпристрастни? Това са въпроси, които всички си задаваме“, коментира Дончев.

Нови услуги: Чат със служителите в администрацията ще бори бавното обслужване

Нова методика за обучение

И двамата се обединяват около тезата, че методиката на обучение трябва да се промени цялостно.

Според Владимир Тодоров трябва да се увеличат часовете по кормуване, както и да има управление на магистрала, управление вечер, управление в дъжд и да се учат повече маневри.

От своя страна, Крум Дончев заяви, че в новата методика трябва да залегнат упражнения, които предоставят екстремална среда на обучаващите се. „Среда, в която те могат да придобият повече познания за ситуации, които биха могли да се създадат на пътя – т.нар. екстремни ситуации. Това са тези ситуации, в които всички шофьори изпадаме понякога“, посочи той. Според него методиката на обучение трябва да се адаптира към нашата инфраструктура. „Защото такава инфраструктура няма никъде в Европа. Ние сме с една от най-лошите инфраструктури в целия ЕС, няма какво да го крием“, коментира Дончев.

Предложените от Министерството на транспорта промени идват седмица след акцията на ДАНС в ДАИ – Пловдив, след която трима служители бяха арестувани за изнудване и искане на подкуп.

По последна статистика около 20% от младите шофьори през първата и втората година от придобиването си на правоспособност участват в ПТП.

За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.

Анкета

Трябва ли повторно ВСС да подкрепи кандидатурата на Гешев за главен прокурор?

Всички анкети

Моля, изберете един от посочените отговори

Резултати 203 гласа

Гласуването за дадена анкета е възможно веднъж на всеки 24 часа.