Автоинструкторите излизат на национален протест (ОБНОВЕНА)

09:18, 14 яну 20 / Общество 25 826 Topnovini
снимка: БГНЕС

Публикувано в 6:40, Обновено в 9:18

Автоинструктори от цялата страна ще вземат участие в национален протест от 13:00 часа на пл. "Александър Батенберг" в София. Той е организиран от Националния автоинструкторски съюз, Българския автоинструкторски съюз и Съюза на българските автомобилисти – СБА.

Основното искане е незабавно да бъде отменена заповедта на министъра на образованието и науката от 15.11.2019 г. за увеличение на броя на часовете по кормуване от 31 на 42. Тази промяна е тясно обвързана с въвеждането на нова система за контрол върху практическото обучение на водачите. 

Автоинструкторите имат планирана среща с министъра на транспорта Росен Желязков и се надяват това да стане по време на протеста. 

СБЛЪСЪК: "За" или "Против" предлаганите промени в шофьорските курсове?

Договорът за изработка на системата е подписан в момент, в който работната група по обсъждане на промените, все още не е приключила своята работа, отбелязват протестиращите. Междувременно, фирмата, на която е възложена изработката, вече е била готова със софтуера и той дори е предоставен за тестване на определени автоинструктори.

Затова протестиращите питат няколко въпроса:

  1. Възможно ли е фирмата да е работила върху изработката на система за сигурност преди държавата да ѝ я възложи?
  2. Как собствениците на фирмата са знаели предварително, че изработката на тази система ще бъде възложена точно на тях?
  3. Кой е работил по тази система, тъй като към момента на сключване на договора фирмата няма наети работници, не внася осигуровки и няма публично оповестени проекти, свързани с възложените ѝ дейности?
  4. Възможно ли е промените да се правят с цел една частна фирма да събира такса (в размер на 20-30 лв) от 60-70 000 курсисти годишно за достъп до тази система?
  5. Ако последното съмнение е вярно, възможно ли е по този начин да се цели пренасочването на близо 2 милиона лева годишно към една частна фирма?

ИА „Автомобилна администрация“: С новата система очакваме негодувание от служителите

Националният протест е поредна стъпка срещу въвеждането на допълнителна тежест за автоинструкторите и обучаващите се шофьори, след като през месец декември бяха събрани близо 1000 подписа на автоинструктори срещу промените, припомнят автоинструкторите.

„Нашето настояване продължава да бъде усилията на държавата да бъдат пренасочени към изпита, а не към шофьорския курс. Ако изпитът може да бъде купен, какво значение има колко трудно и продължително е обучението? В крайна сметка не курсът на обучение, а изпитът дава шофьорската книжка“, заяви инж. Емил Панчев, председател на СБА.

„Ние не сме против контрола, но контрол трябва да има върху качеството на обучението, а не толкова върху обема часове“, каза Стефан Малковски, председател на Националния автоинструкторски съюз пред БНР, и добави, че това не може да стане, ако не се промени цялата система. „Ние трябва да отидем към Министерството на образованието, където са методиките на обучение, където са модулите, учебните програми, там да бъде контролът. А ние в момента сме към Министерството на транспорта, което е абсолютен абсурд“, коментира Стефан Малковски.

Според него досегашният брой часове – 31, е достатъчен, тъй 50-60 % от курсистите вземат книжка от първия път. По-голямата част от останалите издържат изпита от втори или трети път, съответно – с 35 и 39 часа. Под 5% от курсистите се нуждаят от допълнителни часове, изтъкна Малковски и добави, че е безсмислено броят на часовете за обучение да се увеличава нормативно, тъй като и сега всеки курсист може да вземе толкова часове, колкото смята, че са му необходими.

Зам.-министърът на образованието Таня Михайлова коментира, че на много от младите шофьори, а и на по-опитни водачи им липсват умения да шофират в специфични условия - не могат да шофират в интензивно градско движение или през нощта и в намалена видимост. "Именно, за да придобият тези умения увеличаваме броя на часовете в шофьорските курсове", обясни тя пред "24 часа".

Увеличението на часовете на шофьорските курсове е част от програмата за пътна безопасност на правителството. Крайната цел е намаляване на броя на загиналите в катастрофи и да спрем войната по пътищата, заяви Михайлова.

Тя припомня, че Наредбата за увеличение на часовете кормуване е подписана от министъра по предложение на работна група, в която са участвали и школите. "В тази работна група имаше представители на автошколите, имаше дори предложения да се направят 50 часовете на обучението", припомни зам.-министъра на образованието.

 

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашия коментар беше успешно пуликуван!