6 въпроса за задължителната детска градина за 4-годишните

12:30, 19 фев 20 / Коментари 25 4517 Василена Йорданова
Снимка: Pixabay

Просветното министерство предвижда от следващата година детската градина да стане задължителна за 4-годишните. Промяната обаче няма да стане изведнъж, а в срок до 2 години, като всяка община сама ще определя кога е готова да приложи мярката. Предложението не е ново, но предизвика бурни дискусии за това какви са ползите от него, дали  то е необходимо, след като голяма част от родителите така или иначе записват децата си в градините възможно най-рано, за да се върнат на работа и не на последно място може ли да се приложи на практика в сегашната ситуация. Отговорите на тези въпроси потърсихме от МОН и от Асоциация Родители.

1. Каква е целта на въвеждането на задължителна предучилищната подготовка за 4-годишните?

От образователното министерство обясниха, че предложението цели да насърчи приобщаването и да предотврати социалното изключване и впоследствие отпадането на деца от уязвимите групи. Те посочват, че обхващането в детска градина е ключово за развитие на детето, тъй като наред с обучението, възпитанието и социализацията осигурява и ежедневно отглеждане, топла и здравословна храна и среда за учене чрез игра. В същото време дава възможност на родителите да са активни на пазара на труда.

2. Към днешна дата 78% от 4-годишните деца посещават детска градина, без това да е задължително по закон. Какви са най-честите причини останалите около 20% от децата да не посещават?

От просветното министерство отбелязаха, че причините за непосещаване на детска градина са различни - социални, икономически, етнокултурни, като например - неосъзнатост от ползите от образование изобщо, незаети на пазара на труда възрастни, които могат да се грижат за децата, ниски доходи, липса на места и др.

Яна Алексиева от Асоциация Родители също посочи, че причините са различни спрямо нуждите на различните родители. Тя коментира, че една немалка група деца са затруднени поради социално-икономически или социално-културни фактори и към тези семейства трябва да се подходи с внимание, разбиране, професионализъм и доверие. Да се зачетат нуждите на тези семейства, а не да ги обвиняваме и да им лепим етикети, каза тя.

По думите й ако едно семейство е в тежко финансово състояние, няма как да очакваме образованието да му е приоритет и понякога въпреки желанието си, то лишава детето от образование. В тези случаи има нужда от индивидуална работа с професионалисти.

Освен това има и родители, които избират да задържат децата си вкъщи до по-късна възраст. Тя посочи, че напоследък расте и процентът на родители, които избират така наречените алтернативни форми - кооперативи или детски центрове, защото искат децата им да са в различна среда и да гарантират индивидуалния подход към децата си.

3. Ще успее ли тази мярка да интегрира децата, за които българският език не е майчин?

Включването в предучилищното образование е само първата стъпка към интегриране на децата, за които българският език не е майчин. Много по-значимата стъпка е тяхното активно участие и редовно посещение на подготвителната група, за да могат децата да достигнат равнище на владеене на езика, което да им позволи успешното начало и представяне в училищното обучение, обясниха от МОН. В тази връзка министерството изпълнява и подкрепя осигуряването на допълнително обучение по български език за децата, за които той не е майчин. От ведомството отбелязват, че ключова роля за успешното интегриране на тези деца има и привличането и участието на родителите, които да подкрепят усилията на учителите.

Според Яна Алексиева тази мярка би успяла само след много сериозна подготовка и подкрепа на учителите, както с допълнителни обучения, така и с увеличаване на броя им. Би могло да се получи и чрез промяна на голяма част от образователните подходи. Тя добави, че асоциацията очаква анализ относно задължителното посещаване на градина от 5 и 6 годишните, и да се проследи до колко децата сега са усвоили български език и са развили умения.

4. Готова ли е системата да поеме 4-годишните в задължителна предучилищна?

Екипът на Асоциация Родители смята, че към момента системата не е готова. Ако говорим за това децата на 4 години да са в детска градина, трябва да говорим и за качеството на образованието, което със сигурност има нужда от подобрение. Като започнем от липсата на сгради и броя на деца в една група, необходимо е да се намали броят на децата в групите и да се увеличи броят на учителите. Не е възможно да очакваме от един учител да се справя винаги на 100 % с група от 20 и повече деца, аргументира се Яна Алексиева. По думите й промяната в образованието означава да има индивидуален подход към всяко дете, да е осигурен професионален ресурс за децата, които имат специфични нужди, както и за децата, които не са усвоили добре българския език.

ного е важно да се каже, че приемайки 4-годишните не следва 6-годишните да отидат в училищата, особено в големите градове, където няма места. Това трябва да остане избор на семейството и училищата да адаптират средата си", допълни Алексиева. Според нея е важно периодът за адаптиране на системата да бъде използван за съставянето на ясен план - да се планира бюджет за сграден фонд и за наемане на повече учители и различни специалисти, както и за започване на реални промени.

Министерството на образованието и науката посочи, че по време на двугодишния отлагателен период с общините ще бъде обсъдена възможността и прогнозите за въвеждане на задължителността. Акцент ще се постави и върху населените места без наличие на детски градини, но с деца от уязвими групи. От МОН напомниха, че в бюджета е предвидено отпускането на 70 млн. лв. за изграждане на нови детски градини и училища, а държавата ще поеме допълнителните средства, които ще са нужни за закуски и учебни помагала в размер на 15 млн. лв.

5. Трябва ли таксата за храна в предучилищната да отпадне за всички?

Таксите за детските градини все още ограничават участието на децата в неравностойно положение, признаха от просветното министерство. От там посочиха, че за да се създадат повече възможности за записване на децата в България, започна изпълнението на финансирания от ЕС проект „Активно включване в системата на предучилищното образование“. По проекта ще се финансират разходите за такси на деца от семейства, получаващи социални помощи, за посещаване на целодневни детски градини и се подкрепя участието на родители. Такива средства са предвидени и от държавния бюджет с цел да бъде осигурена подкрепа на възможно най-голям брой семейства, за които таксата за детска градина все още е бариера за записване на децата.

Според представителя на Асоциация Родители това е много спорен въпрос. Има и чудесни примери като община Тунджа, където таксите отпаднаха и резултатите са видими и чудесни, но в същото време е трудно това да се реализира навсякъде, коментира Яна Алексиева.

6. Трябва ли държавата да предостави възможност на родителите да избират и алтернативни форми на предучилищната подготовка?

По този въпрос и МОН и Асоциация Родители споделят мнението, че държавата трябва да предостави възможности за избор на родителите. От просветното министерство обаче посочват още, че трябва да се гарантира още условията и реда, при които се осъществява предучилищното образование.

Законът за предучилищното и училищното образование предвиди осъществяването на предучилищното образование в целодневна, полудневна, почасова и самостоятелна организация. Като последният вид организация дава възможност предучилищното образование да се осъществява извън институции в системата, уточняват от Министерството. Самостоятелната организация се провежда по заявено желание на родителя за съответната учебна година и след одобрение от експертната комисия в регионалното управление по образование. При тази форма родителите са длъжни да осигурят необходимите условия за обучение, познавателни книжки и учебни помагала, както и да прилагат по свой избор методики и подходи, съобразени с възрастта, индивидуалните потребности и интересите на детето.

Яна Алексиева коментира, че детската градина трябва да е услуга, която подкрепя детето и неговото семейство. Тя отбеляза, че у нас има все повече родители и учители, които решават да развият различни форми и методики на образование, които могат да са чудесен начин за промяна и осъвременяване на предучилищното образование. За сравнение тя посочи, че в много държави има чудесни варианти за предоставяне на услуги, както и ваучерна система, чрез която родителите могат да изберат сред различни форми предоставени от държавата.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашия коментар беше успешно пуликуван!