Как влияе COVID-19 на медийния бизнес?

14:30, 15 апр 20 25 2558 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini

Коронавирусът засяга все повече отрасли. И ако в първите седмици на разпространение на заразата не се очакваше COVID-19 да достигне медиите, то днес картинката е много по-различна.

Пандемията и извънредното положение блокираха ежедневието на повечето от нас. Очакванията за висок тв рейтинг и посещения на онлайн медиите се оправдаха. Въпреки това настъпиха тежки дни за редица медии, защото основните приходи, които идват от реклама, спаднаха.

Вече дори зрителите усещат, че рекламните блокове са по-малки. Ако доскоро чакахме отделените до 4 минути за рекламодатели и още 1-2 минути за автореклами, то днес блоковете са сравнително по-кратки. За сметка на това се наблюдава увеличаване на периодите без прекъсване за рекламни клипове. Най-често това се наблюдава при извънредните брифинги, които продължават между 30 и 120 минути.

“Преди скачахме срещу турските сериали, сега им се радваме, защото са глътка свеж въздух между множеството брифинги”, споделят зрители в социалните мрежи.

Бюджетите за реклама на брандовете не са  малко перо. За да представиш продукта си в праймтайма на водеща телевизия, трябва да отделиш между 6  и 14 хиляди лева за 30 секунди. Тези средства се разделят между медията и продуцентите на продукцията, ако са външни. Разбира се, става въпрос за много пари. Зад всеки голям тв проект стои голям екип от хора, като не малка част от печалбите от реклами отиват за заплати.

Очаквано ръководствата на медиите трябваше да вземат категорични и спешни мерки, за да не фалират. Новинарските редакции започнаха дистанционна работа, съкратиха се и разходи за пера, които не са приоритетни.

Първи жертви на реформите в медиите станаха зрителите на bTV. Частната медия свали от ефир някои от най-гледаните си продукции. “Masterchef” вместо в понеделник и вторник, вече се излъчва само веднъж седмично. “Шоуто на Николаос Цитиридис” преустанови заснемането на предаването в петък. На негово място се върти изтъркалият се сериал “Столичани в повече”.

Големият губещ е фирмата на Иван Христов и Андрей Арнаудов - “Междинна станция”. Продуцентската компания загуби приходите от реклама за “Смени жената”, “Бригада Нов дом”, “Папараци”, както и за дългоочаквания сериал “Съни бийч”, които също слязоха от ефир за неопределено време, въпреки че епизодите на някои от тях  са заснети. Въпреки това те атакуваха ефира на bTV с концерт, целящ събиране на средства за хранителната банка у нас.

Последваха реформи и в някои онлайн медии, като най-засегнати се оказаха журналистите в платформата Dir.bg. Още в първите дни на кризата част от тях бяха освободени, а на всички останали понижиха възнагражденията.

Собственикът на Nova Кирил Домусчиев предупреди, че очаква приходите от реклама да спаднат с до 60% и дори е сигурен, че ще има фалит на по-малки телевизии.

Въпреки че телевизията му е сред най-гледаните, от ръководството на Nova също приложиха извънредни мерки. Вчера стана ясно, че от ефир са свалени водещата на сутрешното предаване в събота „Събуди се“ Мирослава Иванова,  репортерите от екипа й – Галя Щърбева и Мария Йотова, както и продуцентката на съботния екип Станимира Иванова. Освен тях от ефир слиза и репортерът Живко Константинов, който отразява предимно изложби и културни събития.

От ръководството на медията заявяват, че те са в “телевизионен престой”, но пък се е коментирало и регистрацията им на трудовата борса. В Nova се очаква 30% съкращение на служителите. Това донякъде е изненадващо, тъй като в последните седмици станахме свидетели на поява на нови репортери. Свалените от ефир журналисти коментират неофициално, че се използва кризата с COVID-19, за да последват колегите си Миролюба Бенатова и Генка Шикерова.

Драма има и при печатните издания. През последните години редица вестници и списания затвориха редакциите си и останаха в историята. Причината беше високата цена на хартията и все по-малкия тираж.

Към днешна дата проблемите им са много повече. Печатните издания също търпят финансови загуби. И тук срещаме проблема с все по-малкото фирми, желаещи да рекламират заради коронавируса. Освен това много вестникарски будки, които продават вестници и списания, хлопнаха кепенците в първите дни на извънредно положение.

Като прибавим фалита на “Лафка” - основният дистрибутор и търговец на печатни издания, драмата с разпространението им и препоръките да не излизаме от дома си, което рязко намалява желаещите да закупят вестник, положението при този вид медии е наистина трагично.

Докато някои са принудени да вземат тежки решения и да се разделят с дългогодишни служители, други използват кризата, за да проведат дълго чакани чистки. Едно е сигурно, медийният пазар няма да бъде същият в следващите месеци.

 

TOPNOVINI.BG призовава за дисциплинирано и отговорно поведение пред изпитанието COVID-19. Да се обединим около каузата да запазим живота и здравето на най-близките си.

#ОстаниВкъщи - спаси човешки живот!

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама