Вечният проблем, който никога няма да бъде решен

09:00, 19 юни 20 / София 25 1916 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini

Високи сметки, ремонти с месеци в разгара на лятото, аварии посред зима, неразбираеми фактури, които дори и преподавател по висша математика не може да изчисли. Това са само част от проблемите, с които столичани се сблъскват от години като клиенти на „Топлофикация - София“.

В началото на март неочаквано дойде добра новина. Премиерът Бойко Борисов обяви, че цената на природния газ за България пада с 40%, след като за това са се споразумяли след 7 месеца преговори „Булгаргаз” и „Газпром”. Общественият доставчик изчисли, че трябва да върне 59 млн. лв. на „Топлофикация-София“ за периода 5 август 2019 г. - 31 март 2020 г. Топлофикационното дружество пък има 30-дневен срок  да преизчисли и да върне надвзетите пари на абонатите си.

201 млн. лв. ще бъдат върнати на клиентите на топлофикациите

Тази новина зарадва клиентите на „Топлофикация“, които в повечето случаи дължат пари на дружеството и не са свикнали да получават. Оказа се обаче, че на домакинствата пари няма да се връщат, а надвзетите суми ще се приспадат от сметките им. 

„Понижението със задна дата беше с десетки проценти. Те ще се върнат през бъдещите сметки за парно. Може да се очаква, че следващата зима поне през първите 1-2 месеца няма да се дължи нищо, заради приспаданията“, обясни  общинският съветник от "Демократична България" Владислав Панев.  

Около средата на юли ще е ясно колко са надвзетите пари за газ и парно

По думите му, ако всичко е като хората, надвзетите пари ще се материализират в нулеви сметки за парно и топла вода в началото на следващия отоплителен сезон.

До края на август се очаква в изравнителните сметки да се отразят намалените цени на парното.

И май дотук приключват добрите новини. От 1 юли топлинната енергия ще поскъпне с около 22% спрямо сега действащата цена. Това предвиждат разчетите на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР).

По-скъпо или по-евтино парно и топла вода ще плащаме от есента?

Спрямо сегашните цени парното и топлата вода ще поскъпнат с 22%. Причината е, че КЕВР смята, че цените на газа следващата зима ще са с 60% над сегашните. Тези сметки са направени на база на цените на фючърсите“, обясни Владислав Панев.

Другата лоша новина е за жителите на кварталите „Студентски град”, „Витоша”, „Малинова долина” и „Дървеница”, които ще останат без топла вода за два месеца заради ремонт на част от магистрален водопровод. Според ръководството на дружеството няма друг начин за обновяването му освен хиляди абонати да останат без топла вода почти цяло лято, а това бил и възможно най-краткият срок, за да се свърши работата.

Четири столични квартала остават без топла вода в следващите 2 месеца

От години софиянци са свикнали да нямат топла вода за 10-15 дни в разгара на лятото заради профилактика на топлопреносната мрежа. Според Панев този проблем може да се реши с добри и качествени ремонти, така че да не се налага да се вършат всяка година.

Недоволство и съмнение у хората остави и становището на КЕВР, че по-високите сметки за парно, от които се оплакаха потребителите за месец март, не са нарушение. Причината през последния месец от отоплителния сезон хората да са плащали повече е, че през март прогнозното количество енергия е завишено спрямо реално използваното, а през останалия период отчетеното е било по-малко от реално потребеното.

„Обяснението от „Топлофикация“ е, че тогава са внедрили системата САП и оттам са допуснати някои грешки. Вярно е, че месец март тази година беше по-студен от 2019 г. и че цените на газа (преди намалението) бяха по-високи, но сметките като цяло се покачиха с повече от това“, заяви Панев.

Експерти: Около 20% ще върнат топлофикациите на клиенти за изминалия отоплителен сезон

Според общинския съветник, за да се решат проблемите в дружеството трябва професионален мениджмънт от межрународно утвърден оператор, който да инвестира стотици милиони в преносната система, в инсталациите. „Така че цената в дългосрочен план да е по-ниска. Да се върнат избягалите клиенти, което ще стане само ако и услугата е конкурентна“, казва Панев.

Абонатите на „Топлофикация“ не заслужават подобно пренебрежително отношение. Но кога сагата ще приключи, предстои да разберем.

 

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама