Кухи фирми и милиони в сакове: Така строили „Хемус“

18:03, 05 ное 21 25 2131 Шрифт:
Цветилена Симеонова Редактор: Цветилена Симеонова

По-голямата част от авансово преведените пари за Лот 5 на магистрала „Хемус“ са минали през кухи фирми и са били изтеглени в чували и сакове. Това обявиха от МВР на брифинг за акцията със строителството на аутобана. На него стана ясно, че вече са събрани данни за престъпления от общ характер.

За участъка от държавната „Автомагистрали“ през лятото на 2020 г. са преведени 91,054 млн. лева, като от тях „Водно строителство Благоевград“ АД е получило авансово 84,108 млн. лева, официално – за доставка на материали и механизация. Дружеството е избрано без обществена поръчка.

Главният секретар на МВР Петър Тодоров посочи, че по участъка няма изпълнение, тъй като няма издадено разрешително за строеж, а при проверка е установено „само леко престъргване на земни маси и то само в първите няколко километра“.

15 арестувани заради изтекли милиони от строежа на АМ „Хемус“

Парите, обаче, са били в движение – веднага са преведени в сметките на т.нар буферно дружество. „Тази буферна фирма има за цел да прекъсне връзката между търговското дружество, подписало договора, и крайните изпълнители на строително-монтажни работи. Буферната фирма превежда парите към създадени за целта кухи фирми, регистрирани на социално слаби и ниско грамотни лица, голяма част – криминално проявени за престъпления от общ характер“, обясни Тодоров, цитиран от bTV.

По думите му фирмите са с по 2 лв. капитал и без никакъв персонал, техника или възможности да строят магистрала. Фиктивно са назначавани лица, част от които даже не са били на територията на България по времето, когато са били наети. Собствениците са установени и са заявили, че не знаят за притежаваните от тях дружества. Те упълномощавали трети лица, отново криминално проявени, които се разпореждали със сметките на фирмите.

Рашков: Авансите за „Хемус“ са отивали за купуване на избиратели

В тези сметки на кухите фирми са преведени 60 млн. лева за строителни услуги. Всичките 60 млн. са били изтеглени още в деня на тяхното постъпване – на суми от по около милион, многократно и без предварителна заявка, в чували и сакове“, заяви Тодоров.

Фактурите са на обща стойност от 70 млн. лева, като бюджетът е ощетен с милиони от ДДС и корпоративен данък.

До акцията от 3 ноември се е стигнало, след като МВР е получило оперативна информация, че се готви унищожаване на документи, които разкриват подробности за схемата. 14 души са били задържани, близо 200 – разпитани, иззети са големи количества доказателствен материал, като предстои прокуратурата да се заеме със случая.

По-късно от прокуратурата съобщиха, че не са получили заповеди за арест на лица по обвиненията, представени днес от полицията. Поради тази причина не е взета мярка за неотклонение на което и да е лице.

След това от ГДБОП уточниха: „В докладваните в СГП материали липсват заповедите на задържаните лица, тъй като към момента на внасяне на протоколите за одобрение на процесуално-следствените действия /ПСД/, заповедите за задържане на лицата за срок до 24 часа по ЗМВР все още са били активни. Те не касаят искането за одобрение на протоколите за ПСД. Екземплярите от заповедите се съхраняват в ГДБОП и ще бъдат приложени. При доклад на събраните материали по досъдебното производство /ДП/ на дежурен прокурор при СГП, същият е заявил, че ще бъдат повдигнати обвинения на виновни лица, след като поиска официално разкриване на банкова тайна и бъде изготвена съдебно-счетоводна експертиза по образуваното вече ДП“.

Фирмата, получила 84 млн. за работа по „Хемус“: Това е политическа репресия

Активни мероприятия с предизборни цели“ – така компанията „Водно строителство“ АД определи днешните разкрития на МВР и ред институции за нередности при строителството на автомагистрала „Хемус“. Специално беше визиран Лот 5, за който фирмата е получила 84 млн. лева авансово.

Намираме пряка връзка между неверните внушения, отправени днес, репресиите, на които сме подложени, и участието ни в справедливите и законни протести на пътно-строителния бранш. От всички данни, изнесени на пресконференцията, верен е единствено фактът, че „Водно строителство” АД има законно сключен договор с държавното дружество „Автомагистрали” ЕАД за доставка на материали/наем на механизация за участък от Автомагистрала Хемус“, пишат от фирмата.

Те твърдят, че оказват пълно съдействие на органите на реда, но „ако тази политическа репресия продължи, ръководството на „Водно строителство” АД няма да се поколебае да потърси правата си пред съответните български и европейски институции“.

Рашков: Пропаднаха 600 метра участък на „Хемус“ край Търговище

На фона на огромните суми, изплатени авансово, магистралата вече се руши. В областта на Търговище около 600 метра от магистралата се е срутила преди няколко часа. За това съобщи вътрешният министър Бойко Рашков.

Кой ще плати сега ремонта на този участък?“, попита Рашков. „Би трябвало това да бъде направено от фирмата строител, но в случая тя е неизвестна, защото няма строителни книжа, а и „имаме строител под прикритие“, както коментира той.

Рашков заяви, че целта на схемите при строежа целят парите от бюджета да отидат при конкретни фирми, решение за което се взима на ниво Министерски съвет. „Иначе няма как да се напълнят чекмеджетата“, коментира още вътрешният министър, цитиран от Offnews.bg.

Рашков определи българската прокуратура като „братска организация на ГЕРБ“. По думите му ако за тези нередности не се съобщи на обществото, то разследването ще бъде блокирано, защото „прокуратурата не иска да разследва предишните управляващи“.

По-късно от МВР и МРРБ обявиха, че започват проверка на пропадналия участък от строежа на АМ „Хемус“.

 

***

Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във Facebook, Instagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!

Напишете коментар
Коментари: 1
1 Анонимен 16:40, 05 ное 21

А кой му вярва на Рашков.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама