И след „Петя на моята Петя“: Ученици с инвалидни колички остават отвън

10:45, 10 фев 22 / Общество 25 2070 Шрифт:
Ирина Иванова

След появата на премиера Кирил Петков, няколко негови министри и съпартийци на премиерата на филма „Петя на моята Петя“ се изписа и изговори много в медиите и социалните мрежи. Разпространиха се снимки дори от официалния профил на Министерски съвет във Facebook. А актьорът Иван Матев, който също е присъствал на премиерата, твърди, че финансовият министър Асен Василев е обявил „Вдигаме бюджета за култура“, докато е гледал филма.

Никъде обаче не бе споменат огромният проблем, който е засегнат във филма и който тежи още повече в реалността. А именно - недостъпната училищна среда за много ученици, учители и родители, които имат двигателни проблеми и им се налага да се придвижват с инвалидни колички. 

Само 56% образователни институции достъпни за хора с увреждания

Според данни на МОН, предоставени за нас след запитване, към момента само в 56% от държавните образователни институции е осигурен достъп за хора с увреждания. Като брой това са 171, от общо 272 държавни училища в страната. Към някои има и изграден адаптиран санитарен възел. 

През изминалата година чрез Национална програма „Създаване на достъпна архитектурна среда и сигурност в училище“ са изградени само две рампи и три асансьора. А са кандидатствали 24 образователни институции. Като териториално разпределение монтираните рампи са в София и Стара Загора, а асансьорите – в Бургас, Силистра и Шумен.

Финансирано е обаче изграждането на покриви на вече изградени рампи, ремонт на инфраструктура, адаптиране на санитарни възли за хора с увреждания, доставка и монтаж на наклонена платформа, закупуване на стълбищни роботи и маркиране на маршрути. 

Министерството на образованието и науката изпълнява седем проекта по Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020 г., по които е предвидено да се финансират още 56 гимназии за изграждане на достъпна архитектурна среда. След приключването на тези проекти се очаква броят на държавните образователни институции, които имат осигурен достъп за хора с увреждания, да нарасне на 227. Така след приключване на проектите се очаква процентът на приспособени сгради да нарасне до 75%.

По програмата се допуска финансиране на всички държавни училища с бюджет към министрите на образованието, на културата и на младежта и спорта в цялата страна. По модула на програмата освен на държавните училища се отпускат средства и на държавните центрове за специална образователна подкрепа и специализираните обслужващи звена: регионалните центрове за подкрепа на процеса на приобщаващото образование, Държавния логопедичен център и Националния дворец на децата, подали заявка по съответния ред. Като условията за кандидатстване са еднакви за всички образователни институции.

Има обаче образователни институции, които не са били финансирани по програмата поради ограничения бюджет на модула, който е недостатъчен за пълното удовлетворяване на всички заявки. Според министерството на друга част от кандидатствалите пък е отказано подпомагане, защото не са отговаряли на изискванията на програмата. Оттам обаче не посочват конкретните причини за отказите. 

Тромава процедура за кандидатстване

Процедурата за кандидатстване обаче е доста тромава, както се споменава и във филма „Петя на моята Петя“. Това се дължи на факта, че трябва да се провеждат обществени поръчки по ЗОП, в някои случаи проектирането и съгласуването на изготвените проекти може да отнеме повече време. Обикновено кандидатстването по програмата стартира през пролетта след приемане на решение на Министерския съвет. След като бъде дадена зелена светлина на определени училища, процедурата се задейства. До началото на лятната ваканция на одобрените бенефициенти се възлагат дейностите, които следва да изпълнят по модула, като обикновено те приключват в рамките на календарната година

Съгласно условията на програмата с предимство се разглеждат проектните предложения от образователни институции с интегрирани деца и ученици със специални образователни потребности и особено с физически увреждания. 

МОН е заложило продължение на програмата и през настоящата календарна година. За 2022 г. прогнозните средства за модула са в размер на 400 000 лв. Финансирането може да бъде увеличено, ако средствата в държавния бюджет позволяват това. Тепърва обаче предстои да бъде гласуван Бюджет 2022 г. 

Защо премиерът и финансовият министър не разбраха филма?

Кога ще бъде постигнато абсолютно достъпна архитектурна среда във всички училища в страната, все още не е ясно. Тук нещата опират отново до това, че хората, от които зависи да се промени системата и да се забърза процесът на адаптация на училищата за хора с увреждания, остават неми наблюдатели. 

Образователният министър акад. Николай Денков не бе на премиерата на „Петя на моята Петя“, но премиерът и финансовият министър бяха. Изглежда обаче те не са вникнали в дълбочината на проблема, който е засегнат в него. Въпреки че за разлика от упоритата Петя, имат абсолютната власт и възможност да заделят необходимите средства и да облекчат самия процес на кандидатстване. Така, че да няма нефинансирани училища и деца, лишени от правото си да учат наравно с техните връстници. 

В Харвард вероятно също не биха разбрали напълно посланието на този филм и не биха обърнали необходимото внимание на казуса. Защото там едва ли на някого би му дошло на ум, че може на някой родител, някъде там, да му се налага всеки ден по два пъти да изкачва по 30-50 стъпала с детето си на гърб, за да го заведе до класната му стая. Или че много от учениците избират училището си не според профила и специалностите в него, а според това дали има рампа или асансьор. А в по-малките градове, такъв избор, дори често липсва. Да не говорим, че повечето имат само платформи до входа, които дават възможност да се стигне до първия етаж. Останалите части на сградите практически са недостъпни за деца в инвалидни колички.

Борбата за каузата българските училища да бъдат напълно достъпни за всички деца, независимо от техния здравословен статус, не бива да е лична или само на няколко министерства. Тя трябва да е обща. Защото системата - това сме ние. И ако искаме да я променим, трябва всеки да се замисли какво би могъл да направи. Включително премиерът Петков и министър Василев. Защото всички ние сме Петя, а тя ни шепне: 

Гимназията всекиго измами, 

от всеки взе по капка светлина…

***

Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във FacebookInstagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама