„Хора и улици“: Светица, демон или кметска съпруга?

11:00, 05 апр 22 / София 25 3360 Шрифт:
Цветилена Симеонова Автор: Цветилена Симеонова

Обичаме София, каквато е – шумна, прашна, шарена, жива. Но познаваме ли я? Оказва се, че тя може да ни изненада приятно като двулевка, потънала в джоба на старо любимо яке. За това в рубриката „Хора и улици“ разказваме истории от софийските улици, които просто... трябва да бъдат разказани.

Паметник на светица? Статуя на смъртта? Съпругата на кмета? Древен женски демон? Както всичко у нас е разположено някъде по оста „осанна“ – „разпни го“, така и статуята „Света София“ успешно успява да раздели обществото още от създаването си. За нейния символ спорят интелектуалци, кметове, фейсбук потребители и дори и църквата.

Статуята е официално открита през 2000 г. През комунистическия режим на мястото, където днес е тя, е издигнат паметникът на комунистическия вожд и идеолог Владимир Ленин, премахнат в 1991 г. от посткомунистическата власт. Стойността ѝ първоначално е 188 000 долара, а с позлатяването, благоустройството на прилежащата площ и пр. към 2001 г. надхвърля незначително сумата от 200 000 долара, които са изцяло платени от Столична община.

Инициативата за монумента е на бившия кмет на столицата Стефан Софиянски от 1998 г. Обект на дискусии е как без конкурс е станал изборът на скулптор, архитект и строител на такъв ключов като символ и значителен като финансиране монумент, изборът и определянето на неговия образ и модел и дали въобще е одобряван в този си вид от общинския съвет. Поставянето му е гласувано от Столичен общински съвет на 17 септември – Празника на София.

По първоначален план статуята трябва да е „Света София“. След като фигурата в настоящия ѝ вид става ясна, православни християни са възмутени и я определят като „кощунство“, Българската православна църква силно възнегодува да бъде свързвана с коя да е светица, защото фактически е еклектичен образ на нехристиянска богиня, допълнена с повече езически елементи, отколкото християнски. Големи дрязги предизвикват и монетите, които тя полуприкрито стиска, и голямата нощна сова с разперени криле, кацнала на едната ръка на „София“. Всъщност под „божия премъдрост“ християнската традиция разбира бога-слово, логоса, това не е жена, а самият Исус Христос.

В разрез с общинското решение фигурата да е на „Света София“, авторът - скулпторът Георги Чапкънов, потвърждава, че неговата София няма общо с християнството, заявявайки: „Този монумент принадлежи на София, а не на християнската църква. Символът е за всички столичани, независимо дали са мюсюлмани, евреи, будисти или с друга вяра“.

Появяват се твърдения, че главата на статуята е завоалиран портрет на съпругата на кмета Алиса Софиянска, а според други - че фигурата е на богинята на нощта и мрака Лилит (чийто неотменен символ и спътник е совата), богиня демон, жена на Сатаната, на Инана-Ищар, асоциирана със сексуалността и „свещената проституция“, наричана „куртизанка на боговете“, с женски образ на Мамон, с фараоновата Изис (Изида), Кибела и Хеката, с Тюхе, божество на съдбата и покровителката на хазарта, с масонска символика. Критика носи и фактът, че е обърната с гръб на запад, откъдето идва главният транспортен поток.

Много критици осъждат статуята, защото казват, че тя символизира смъртта. Също така описват символите на статуята по следните начини:
– черните дрехи са траурно облекло;
– в дясната си ръка статуята държи погребален венец;
– върху лицето ѝ – златна погребална маска, с кухи очни ябълки като на шумерското божество Лилит;
– в лявата си ръка статуята държи монети, с които по традиция се затварят очите на мъртвите;
– върху ръката на статуята е кацнала кукумявка – птицата на смъртта в българската народна традиция.


Снимки: БГНЕС

Още от „Хора и улици“:

„Хора и улици“: Кой създаде най-красивите сгради

„Хора и улици“: Ботев на Украйна

„Хора и улици“: Къде да се крият софиянци при бомбардировка

„Хора и улици“: Той е първият паметник в София...

„Хора и улици“: Кой владетел присъединява София към България?

„Хора и улици“: Инцидентът, заради който спира Княжевският лифт

„Хора и улици“: По следите на старите софийски бардаци

 

***

Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във Facebook, Instagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!

Напишете коментар
Коментари: 1
1 Анонимен 07:18, 20 сеп 23

Скулптора като казва че не е християнска статуята защо я назовават така,това не св.София а кощунство.Благослвен Светия синод че се е възпротивил на това кощунство,но явно управата в София не го е взела под внимание.А дано поне сега я махнат тая демонична статуя,а скулптора като не зачита православието а живее в православна държава и казва че е за будисти други религиозни общности и мисли за тях да ходи да създава такива проекти при будистите,да я лепне до статуята на Буда,много ще си отиват.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама