Градският парламент, обяснен #5: Тротоари на кредит: за и против

08:30, 09 юни 22 / София 25 1323 Шрифт:
Философия за София  Автор: Философия за София

Можете ли да назовете повече от петима общински съветници? А знаете ли с какво точно се занимава градският парламент? Ако ви е трудно да отговорите на тези въпроси, причината не е във вас, а в анонимността на СОС. В рубриката „Градският парламент, обяснен“ екипът на „Философия за София“ ще разказва и анализира най-същественото от предстоящите заседания на градския парламент. Защото е важно да сме в час с решенията за бъдещето на града ни.

Столична община, както става видно от доклад, който трябва да бъде разгледан от СОС този четвъртък, планира изтеглянето на до 100 млн. лева заем от Европейската инвестиционна банка за изграждането на инфраструктурни проекти в столицата. Предложението за поемане на дългосрочен дълг от ЕИБ е за допълване на нов компонент „Транспортна свързаност и достъпна среда“ към проекта „Устойчива градска мобилност. Изграждане и реконструкция на основни артерии от кръгово-радиалната улична мрежа на гр. София“.

Проектът ще бъде подкрепен с до 20 млн. лева съфинансиране от самата община. Казваме „до“ определена сума, защото всичко зависи от проектната готовност на общината и за момента не се знае каква точно сума ще бъде изтеглена.

На прима виста всичко изглежда добре – Европейската инвестиционна банка традиционно предлага най-изгодните финансови условия, а транспортната инфраструктура в София има плачевна нужда от ремонти и реновиране. Както обикновено обаче, не така стоят нещата, когато погледнем в дълбочина.

Предисторията

Припомняме, че през 2021 г. бе одобрен доклад за развитие на устойчива градска мобилност, който касаеше изграждането и ремонта на стратегически артерии и коридори в столицата – например пробива на бул. „Тодор Каблешков“ и неговото свързване с бул. „Черни връх“, както и още няколко ключови обекта. Във връзка с решението бе сключен договор за финансиране в размер на 60 млн. лева.

Именно към този проект се предлага новият компонент, като става дума основно за пешеходна инфраструктура – т.е. говорим предимно за тротоари. Трябва да направим важното уточнение, че в никакъв случай не оспорваме необходимостта от инвестиране в пешеходната инфраструктура! Безспорно това е един от най-изостаналите и  същевременно ключови елементи от градската ни среда. Какво казва обаче докладът?

Дяволът е в детайлите

От СО обясняват, че от финансова гледна точка няма проблем с поемането на този дълг към ЕИБ. Заемът предлага 7-годишен гратисен период и логично подводните камъни ще изпъкнат след това, когато започне покриването му.

По закон максимално допустимата сума за заем, която може да обслужва една община, не трябва да надхвърля 15% от собствените приходи плюс държавната помощ.

Към момента ситуацията е изцяло под контрол, но далеч не би изглеждало така през 2030 г.

Въпросните 12,23%, които виждаме заложени на таблицата за 2030 г., на практика означават, че общината ще бъде с вързани ръце за одобряването на нови заеми! Никой от нас обаче не знае какви ще са предизвикателствата пред местната власт след 8 години, нито какви ще са нещата от първа необходимост тогава. Това логично води до извода, че с въпросното решение СО връзва ръцете на едно следващо управление.

Целият доклад страда от липса на сериозни доводи и аргументи

Липсва конкретно описание къде, какво и как ще се прави. Нито „тръбно-решетъчни парапети“, нито „унипаваж“ могат да бъдат адекватна обосновка за заем от над 100 млн. лева.

Мимолетно се споменава екологичният ефект чрез залесяването на нови дървета – къде, колко и на каква стойност не се изяснява. Впрочем каква част от сумата 120 млн. лева ще отиде изобщо за залесяване?

Изобщо не е пресилено да кажем, че докладът изобилства от политически и административни клишета.

А какво да кажем за „технико-икономическата обосновка“?

В нея има дълго и напоително обяснение какъв точно тип унипаваж ще се използва и каква е спецификата на материалите – нещо, което неясно защо намира мястото си в подобен доклад. Ще се подменят капаци, ще се „рекордират“ нивата на капаците на шахтите, ще се слагат анти-паркинг колчета и т.н. Все детайли, чието място в доклад за над 100 млн. е смехотворно.

Доста гръмко е обяснението, че 690,000 кв. м. от съществуващите тротоарни мрежи ще бъдат ремонтирани, но елементарна сметка показва, че по този начин цената на новата настилка излиза... 174 лева на квадрат! Изводите оставяме на вас, като само напомняме, че толкова коментираният унипаваж струва 20-30 лева на квадрат сам по себе си.

Финанси и срокове

Детайлна разбивка къде и как ще се разпределят средствата липсва, а планираният срок за усвояването им е 4 години. И тук веднага идва въпросът: имаме ли нужната компетенция за разработката на тези проекти, предвид, че трябва да минат през редица процедури? За самото изпълнение на терен и неговото качество е рано да говорим, макар че именно то е и най-рисковият компонент. Накратко: има голям шанс да не успеем да усвоим значителни средства от заема, което отново ни връща към Шекспировата ситуация „много шум за нищо“.

Вечният проблем

На 28.04 тази година според доклада е било проведено обществено обсъждане на проекта. Изглежда обаче никой не е разбрал за него, въпреки че говорим за толкова сериозен заем.

И тук отново стигаме до сърцевината на проблема: не е ясно изобщо каква визия за града има общината, а това няма как да бъде разрешено със спорадични допитвания до хората. Липсва единна наредба, която да определя как да изглеждат отделните улици и райони в града. И това е сериозен проблем, който трябва да бъде адресиран преди изтеглянето на нови заеми и планирането на ремонти в столицата.

***

Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във FacebookInstagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама